MAE HONG SON LOOP

Zdola nahoru
0 komentář

Naše druhá návštěva Thajska nás zavála na sever země. Chtěli jsme poznat i něco jiného, než jen Bangkok a krásné ostrovy. Pro začátek jsme zakotvili v Chiang Mai – „hlavním městě“ severu.

Po pár dnech odpočinku a sladkého válení šunek byl čas do toho zase šlápnout. Při googlení aktivit v této oblasti nás jako žízniví komáři pronásledovala čtyři magická slova: Mae Hong Son loop. Okruh provincií Mae Hong Son, který má asi 600 km, začíná i končí v Chiang Mai. Je proslulý nejen krásnými scenériemi, ale především tím, jak prochází kopcovitým terénem za pomoci zhruba 4 000 zatáček. Cesta je plná náročného klesání a stoupání.

Jak nato

Jak tuto výzvu zdoláme? Možností je několik – pronajatým autem, autobusem, na kole, minibusem, na pořádné motorce, nebo tak, jak jsme se rozhodli vydat na cestu my, s půjčenými luxusními skútry Honda Click.

Přes počáteční zmatky se nám podařilo domluvit si půjčení těchto strojů v půjčovně Cat Motorbikes, která patří v Chiang Mai k těm nejznámějším a nejlépe hodnoceným. Na asijské poměry opravdu vyniká solidním jednáním, nepožadují pas jako zástavu a motorky jsou ve výborném stavu. Cena se odvíjí od délky pronájmu a typu motorky. My jsme za týdenní pronájem 125cc skútru zaplatili 1 200 BTH/ks (900 CZK), měsíční pronájem stál 3000 THB.

Za pár korun jsme si ještě pořídili elastické popruhy na batohy, helmy nám byly zapůjčeny v rámci pronájmu motorek. Malé batohy s nepotřebnými věcmi jsme odložili v hostelu a byli jsme připraveni vyrazit. Já jsem tedy nebyla úplně připravená psychicky, ale kdybychom čekali na tento zázrak, sedíme v Chiang Mai dodnes. Během našeho cestování jsme skútry měli půjčené několikrát, ale nikdy jsme neabsolvovali tak dlouhý a náročný motovýlet. Ještě ke všemu po levé straně cesty.

Vyrážíme

Nádech, výdech, vplouváme do přecpaných ulic starého města. Není prostor na postupné zvykání si na provoz, hned na začátku je potřeba vymotat se z města ven a nenechat se smést davem motorek a aut na tříproudých silnicích. Co víc by si vystrašený začátečník (čti: já) mohl přát. Jožko nás postupně křižovatku za křižovatkou vyvedl z města a skutečný roadtrip mohl začít.

Okruh jsme nakonec zdolali za 7 dní, které vypadaly následovně:

  1. den: z Chiang Mai do Doi Inthanon National Park
  2. den: z Doi Inthanon National Park do Khun Yuam
  3. den: z Khun Yuam k Pang Oung
  4. den: od Pang Oung do Pai
  5. den: Pai
  6. den: Pai
  7. den: z Pai do Chiang Mai


Kouzlo okruhu a toho, že se na něm pohybuje daný neohrožený jedinec na vlastním prostředku, spočívá ve volnosti a variabilitě, kterou nabízí. Trasu je možné přizpůsobit si podle vlastních představ, stejně tak zastávky v jejím průběhu. Vydáte se na okruh po směru nebo proti směru hodinových ručiček? Zajedete i na nejvyšší horu Thajska nebo to naopak protáhnete až do Mae Sariang? Jak dlouho se kde zdržíte? Uděláte si zastávku na tento vodopád nebo až na tamté vyhlídce? Variant je mnoho. My jsme si například přidali návštěvu Doi Inthanon, vynechali Mae Sariang, přidali kemping u jezera Pang Oung a z Chiang Mai jsme vyrazili směrem k Doi Inthanon, takže známé městečko Pai a nejvytíženější úsek mezi Pai a Chiang Mai jsme si nechali až na konec.

Turisti a turisti

Jako mínus hodnotíme snad jen to, že spousta vodopádů nebo jeskyní při této trase je součástí národních parků. Do parků je běžné vstupné 200 THB. Samostatné vstupné na jednotlivý vodopád bylo většinou 100 THB (vs. vstup pro Thajce 20 THB). Za jeden vodopád to není málo.

Přestože nás naše ctěná pozadí (a nejen ta) bolela už druhý den, byla to jízda! S ubytováním ani jídlem po cestě nebyl problém. Dvakrát jsme si střihli romantiku kempování, kdy jsme byli rádi za každou vrstvu oblečení, kterou jsme měli na sobě. V Pai jsme se zdrželi tři noci, abychom si od řízení trochu odpočinuli. Benzín jsme většinou tankovali nejpozději v polovině nádrže, protože představa, že jsme v těch zatáčkách a kopcích bez šťávy, nebyla zrovna lákavá. Ve městech jsou normální benzínky, jako záchrana v zapadlých vesničkách poslouží staré ruční pumpy u místních s nemístnými cenami (cca o polovinu dražší, než na benzínce).

Jenom pro zkušené

Najít si na internetu informace o této trase není vůbec složité. Kromě toho, že je všude spousta tipů, kde se po cestě zastavit, je internet také plný varování typu „jen pro zkušené řidiče“. Jak náročnost trasy hodnotíme my?

Cesta rozhodně není rovná, zatáčky jsme sice nepočítali, ale docela číslu 4 000 věřím. Silnice vede přes kopce, zatáčka střídá zatáčku a co motorka pracně vystoupá, musí záhy ubrzdit dolů. Podél cesty byly jen dva druhy značek. Ty, co informovali o vzdálenostech a místech v okolí, a pak ty výstražné. V různých obměnách a kombinacích upozornění na ostré zatáčky, prudké stoupání, prudké klesání, ještě ostřejší zatáčky, pozor na slony, za deště kluzký povrch, vždy používejte helmu, pozor na dobytek, jeďte opatrně, série zatáček atd. Nic uklidňujícího pro slabší povahy.

Na optimismu nepřidávaly ani občasné sesuvy okraje vozovky do hlubokých srázů pod námi. Silnice ale byla v naprosté většině v dobrém stavu, minimum děr, dostatečně široká, řidiči většinou docela ohleduplní a provoz nebyl extra hustý, kromě Chiang Mai a jeho nejbližšího okolí.

Jako ne až tak zkušený jezdec musím i přes zpocené dlaně přiznat, že to bylo nejen zvládnutelné, ale dokonce jsem si to i užila. Že Jožko plánuje pořízení motorky po našem návratu z cest je asi zbytečné dodávat. S opatrností jsme celou cestu zvládli ve zdraví. Scenérie tohoto okruhu byla parádní a za ty dřevěné zadky stála.

Jednotlivé dny na cestě probíhaly více méně stejně. Vstát, snídaně, vyrazit, udělat několik zastávek, najít ubytování, večeře, spát.

Než takto popisovat den za dnem, podívejte se raději na následující šestidílnou minisérii, ať se vám z těch zatáček taky trochu zamotá hlava.


Mohlo by se Vám líbit

Přidat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More